Bu Yatırım Dev! Çin’den Türkiye’ye 1 milyar dolarlık otomobil fabrikası
5 mins read

Bu Yatırım Dev! Çin’den Türkiye’ye 1 milyar dolarlık otomobil fabrikası

MİTHAT YURDAKUL / ANKARA – Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında BYD’nin Türkiye’de yatırım yapmasına yönelik anlaşma imzalandı.

Çinli otomotiv deviyle imzalar Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın himayesinde, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ve BYD Yönetim Kurulu Başkanı Wang Chuanfu tarafından atıldı. Yapılan anlaşma çerçevesinde, BYD’nin Türkiye’de yaklaşık 1 milyar dolar yatırımla, yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik Ar-Ge merkezi kurması öngörülüyor. 2026 sonunda üretime başlaması hedeflenen tesiste 5 bin kişiye kadar doğrudan istihdam sağlanması planlanıyor.

Halihazırda yılda 3 milyondan fazla otomobil üreten ve elektrikli araç satışlarında dünya lideri olan BYD tarafından Türkiye’nin tercih edilmesine ilişkin yapılan açıklamada, “Türkiye’nin gelişen teknoloji ekosistemi, güçlü tedarikçi tabanı, olağanüstü konumu ve nitelikli iş gücü gibi sahip olduğu eşsiz avantajlar sayesinde, BYD’nin bu yeni üretim tesisine yaptığı yatırım, markanın yerel üretim yeteneklerini daha da geliştirmekte ve lojistik verimliliği artıracaktır. Bölgede yeni enerji araçlarına yönelik artan talebi karşılayarak Avrupa’daki tüketicilere ulaşmayı hedefliyoruz” denildi.

OTOMOTİVE GÜÇ KATACAK

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır ise yaptığı açıklamada, şunları kaydetti:

“Elektrikli araç ve batarya teknolojilerinde lider küresel marka BYD’nin ülkemize yatırım kararından memnuniyet duyuyoruz. Bu yatırım kararı, aralık ayında Çin’e yaptığımız ve BYD’nin 110.000 mühendisiyle günde 32 patent ürettiğine bizzat tanık olduğumuz ziyaretten bu yana devam eden görüşmelerin ürünüdür. Yeni teknolojileri ve Ar-Ge’yi Türkiye’ye getirme çabalarımız, ülkemizin yalnızca uluslararası yatırımlar için bir merkez değil, bir inovasyon ve ileri yeşil teknoloji merkezi olma potansiyelini de vurgulamaktadır. Yeni nesil araçların yüksek yerli katma değerle üretimine yönelik bu yatırım, otomotiv sektörümüze güç katacak. Türkiye, yeni yatırımlarla otomotiv sektöründe dönüşümün lider ülkesi olacak.”

27 YIL SONRA BİR İLK

Çinli BYD’le atılan imzalar sonrası, 27 yıl aradan sonra ilk kez bir otomobil şirketi, fabrika yatırımı için Türkiye’ye gelmiş olacak. Bundan önce son olarak 1997 yılında Japon şirket Honda Türkiye’de fabrika açmış, ancak daha sonra fabrika kapatılmıştı.

FABRİKA İÇİN FAVORİ MANİSA

BYD’nin yatırım için Manisa’yı düşündüğü haberleri, kuşkusuz Volkswagen’i akla getirdi. 2019-2020 arasında en çok konuşulan konulardan biri olan VW’nin Manisa yatırımı, VW Passat ve Skoda Superb’in yerlileşmesini sağlayacaktı. 300 bin adetlik üretim ve binlerce kişinin istihdamı derken, VW CEO’su Herbert Diess, pandemi ve piyasaya koşulları nedeniyle bu yatırımın gerçekleşmeyeceğini, onun yerine mevcut tesislerin kapasitelerini genişleteceklerini açıklamıştı. Sonra da gidip Slovakya’daki Bratislava tesisine yatırım yapmayı planladıklarını açıklamıştı. Böylece 400 milyon euro tasarruf ettiği yazılmıştı.

BYD tesisinin ise, şimdilerde VW için düşünülen araziye “kurulacağı” söyleniyor. Şayet bu doğruysa, Çinli üreticinin Almanya’da Euro 2024 sponsorluğu ile vurmaya çalıştığı VW’ye, bir de böyle gösteriş yaptığını söylemek yanlış olmaz…

‘CARİ AÇIĞI DAHA DA DÜŞÜRECEK’

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, dünyanın ‘en büyük’ elektrikli araç üreticisi Çin menşeli BYD firmasının Türkiye’de yatırım yapmasına yönelik anlaşmanın imzalanmasını değerlendirdi. Yılmaz, “Bu yatırımla birlikte, uzun vadeli uluslararası sermaye girişlerinin daha da hızlanmasını ve cari açığımızın finansman kalitesinin iyileşmesini öngörüyoruz. Bu yatırımın, orta vadede ihracatımıza da ciddi katkılar sunmasını ve cari açığımızı daha da düşürmesini bekliyoruz” dedi.

ÇİN’DEN BİR YATIRIM DAHA

Çinli markalar, AB ve Türkiye pazarlarına giriş yaparken üretimlerinin yerelleştirilmesine odaklanıyor. Bu markalar arasında Shineray Group bünyesinde faaliyet gösteren ve Türkiye’de ATMO Group tarafından temsil edilen SWM Motor da yer alıyor. ATMO Group CEO’su Anton Chernov, “Yıllık 50.000’den fazla araç üretim kapasitesine sahip bir tesis üzerinde çalışıyoruz” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir